تفاوت بی بی کرم و سی سی کرم

  • زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
  • نویسنده : مریم برزگر
  • دوشنبه 22 شهریور 1400
  • 583 بازدید


همه‌ی ما در آرزوی پوستی شفاف، سالم و با طراوت هستیم؛  اگر از دنبال‌کنندگان ترندهای آرایشی باشید حتماً با اصطلاح میکاپِ "نو میکاپ" آشنایی دارید. در این سبکِ آرایش که از میکاپ‌های محبوب علاقه‌‌مندان به آرایش‌های سبک به حساب می‌آید، هدف نشان دادن پوستی یکدست و چهره‌ای شاداب است. 


حتماً برایتان پیش آمده است که مثلاً در هنگام خرید محصولاتی برای مو و ناخن‌هایتان روی بسته‌بندی عباراتی چون شامپوی ویتامینه‎‌ی مو، لاک تقویت ناخن‌ و ... نیز به چشمتان بخورد. این عبارات به این معناست که محصولاتِ نامبرده علاوه بر هدف اصلی خود که شستن مو و زیبایی بخشیدن به ناخن‌های شما است، مزایای دیگری نیز دارند که اصطلاحاً به آنها محصولات چندمنظوره می‌گوییم. 

خوشبختانه در میان لوازم آرایشی صورت این دسته از محصولات کم نیستند و گزینه‌های مختلفی وجود دارند که به شما برای پنهان کردن نقص‌های احتمالی و داشتن چهره‌ای یکدست و شفاف کمک می‌کنند. اما اگر به دنبال خرید محصول مناسبِ پوست خود هستید ممکن است در بین این همه محصول دچار سردرگمی شوید. اگر می‌خواهید بدانید که کدام محصول برای شما بهتر است و تفاوت هر یک چیست به خواندن ادامه دهید. ما در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.


کرم‌های چند منظوره


اگر از آن دسته افرادی هستید که به خرید لوازم آرایش علاقه دارید حتما کرم‌های با عنوان BB و CC را در فروشگاها دیده‌اید و احتمالاً این سوال برایتان پیش آمده است که این محصولات چه کاربردی دارند و تفاوت آنها چیست.

به طور کلی، این کرم‌ها از دسته محصولات چند منظوره به حساب می‌آیند که آرایش و مراقبت از پوست را با یک فرمول ترکیبی یک‌جا به شما ارائه می‌دهند.

بسته به مواد تشکیل دهنده، کرم‌های BB و CC می‌توانند به عنوان موارد زیر استفاده شوند:


پرایمر


کانسیلر


کرم‌پودر


هایلایتر


مرطوب‌کننده


محصول مات کننده


درمان و مراقبت از پوست


ضدآفتاب


این کرم‌ها به عنوان محصولات چند منظوره بهترین گزینه برای ساده کردن روند انجام روتین پوستی روز شما به حساب می‌آیند، چرا که با استفاده از این محصولات در پول، وقت و حتی فضای روی میز آرایشتان صرفه‌جویی می‌شود.

با این حال کرم‌های BB و CC، با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که انتخاب از بین آنها به نوع پوست و انتظار نهایی‌ای که از آرایشتان دارید بستگی دارد.


بی‌بی کرم چیست؟


BB مخفف عبارت “blemish balm” یا “beauty balm” است که به عنوان کرم یا بالم زیبایی نیز به آن اشاره می‌شود، این کرم با ترکیباتی حاوی ضدآفتاب، پرایمر و ضد پیری با فرمولی سبک‌تر از کرم‌پودر ارائه میشود. در واقع این کرم بیشتر خواص درمانی دارد و پوشانندگی آن از مرطوب‌کننده‌ی رنگی بیشتر است.

پوشش بی‌بی کرم‌ها کم تا متوسط است که لکه‌های پوستی را تا حدی پنهان کرده و با یکدست کردن رنگ پوست، به شما برای داشتن آرایشی طبیعی و درخشان کمک می‌کنند. 

بی‌بی کرم به عنوان کرمی همه کاره شناخته می‌شود که با دارا بودن موادی چون آنتی‌اکسیدان‌ها به جلوگیری از پیری پوست، قرمزی و آکنه کمک می‌کند.

ترکیبات این کرم در هر برندی متفاوت است اما اکثراً دارای ترکیبات زیر هستند:


ترکیبات محافظی پوست: ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها


مرطوب‌کننده: اسید هیالورونیک، گلیسیرین، پانتِنول و سِرامیدها


SPF مینرال: زینک‌اکسید، تیتانیوم‌ دی‌اکسید


روشن‌کننده‌ها: نیاسینامید، ریشه‌ی شیرین بیان


عوامل سفت کننده‌ی پوست: پِپتیدها، کلاژن هیدرولیز شده


چه زمانی از بی‌بی کرم استفاده کنیم؟


به طور کلی هدف اصلی این کرم با داشتن بافتی نرم، آبرسانی به پوست خشک است. در نظر بگیرید که ضدآفتاب استفاده شده در این محصولات متفاوت است و توصیه میشود اگر بی‌بی کرمی SPF کمتری از 30 دارد، حتماً از یک کرم ضدآفتاب در کنار آن استفاده کنید. 

در نهایت، اگر می‌خواهید آرایشی سبک و طبیعی داشته باشید و در عین حال از خواص ضد پیری در یک محصول بهره‌مند شوید این کرم بهترین انتخاب است.


کاربرد سی‌سی کرم چیست؟


CC کوتاه شده‌ی عبارت "color correcting" به معنای اصلاح‌ کننده‌ی رنگ پوست است. همانطور که از اسم این کرم پیداست، سی‌سی کرم‌ها در پوشاندن لکه‌های پوستی و بهبود و اصلاح تیرگی به شما کمک میکنند.

در واقع سی‌سی کرم نسخه‌ی بهبود یافته‌ی بی‌بی کرم با پوششی بیشتر است. فرمول استفاده شده در نوع کرم‌ها نقایص پوستی چون جای زخم و بافت ناهموار را هدف قرار می‌دهد. باید بدانید که این کرم با پوششی که دارد لزوماً این نقص‌های پوستی را درمان نمی‌کند، اما باعث خنثی شدن آنها می‌شود تا کمتر دیده شوند و به شما کمک می‌کند تا رنگ پوست متعادل‌تری داشته باشید. 

به طور خاص، سی‌سی کرم برای اصلاح رنگ پوست مانند سرخی، تیرگی زیر چشم، هایپرپیگمنتیشن؛ تیرگی و رنگ رفتگیِ پوست (مانند لکه‌های قهوه‌ای) و زخم ناشی از آکنه ساخته شده است.

از نظر ترکیبات سی‌سی کرم‌ها شباهت زیادی به بی‌بی کرم‌ها دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


ترکیبات محافظی پوست: ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها


مرطوب‌کننده: اسید هیالورونیک، گلیسیرین، پانتِنول و سِرامیدها


عوامل تسکین دهنده‌ی پوستی: چای سبز، سویا، شی باتر 


SPF مینرال: زینک‌اکسید، تیتانیوم‌ دی‌اکسید


روشن‌کننده‌ها: نیاسینامید، ریشه‌ی شیرین بیان


عوامل سفت کننده‌ی پوست: پِپتیدها، کلاژن هیدرولیز شده


بهترین زمان استفاده از سی‌سی کرم ها


افرادی که به دنبال پوشش عیب‌های پوست صورت، یکنواخت کردن رنگ پوست با جلوه‌ای شاداب و طبیعی هستند، می‌توانند از این کرم در آرایش خود استفاده کنند. 

سی‌سی کرم‌ها اغلب دارای بافتی خامه‌ای و نمایی مات هستند. به علاوه اینکه به دلیل داشتن بافتی سبک‌تر از بی‌بی کرم‌ها و پوششی بیشتر بسیار مناسب افرادی هستند که پوست چرب دارند. همچنین اگر به دنبال پوشش بیشتری در میکاپ خود هستید، این کرم گزینه‌ی مناسبی برای استفاده در زیر کرم‌پودر است.


تفاوت بی‌بی و سی‌سی کرم‌ها 


 تنها تفاوت واقعی در بافت و جلوه‌ی نهایی آنها است. با این حال هنگام انتخاب بین این دو محصول مهم است که نوع پوست خود را در نظر بگیرید. در ادامه به مواردی که باید با توجه به نوع پوستتان برای خرید این کرم‌ها در نظر بگیرید اشاره خواهیم کرد.


پوست چرب


‌سی‌سی کرم بهترین انتخاب برای این نوع پوست است. به لطف بافت مات و پوشش مناسب‌تر به راحتی روی پوست پخش می‌شود، در حالی که بی‌بی کرم ممکن است جلوه‌ای چرب یا درخشان به پوست شما دهد. هنگام انتخاب سی‌سی کرم برای  پوست چرب به دنبال ترکیباتی مانند سیلیس، خاک رس و زغال باشید که خاصیت مات‌کنندگی دارند.


پوست خشک


بی‌بی کرم‌ها اغلب دارای خاصیت آبرسانی هستند، بنابراین بهترین گزینه برای پوست خشک به حساب می آیند. اگر در ترکیبات بی بی کرم ها موادی مانند سرامید‌ها، اسید هیالورونیک، گلیسیرین و پانتول وجود دارند محصول مناسب برای پوست خشک هستند.


پوست مستعد آکنه و جوش


اگر دارای این نوع پوست هستید، مانند افرادی که پوست چرب دارند، سی‌سی کرم‌ها انتخاب بهتری برای شما می‌باشند. زیرا بافت سبک این نوع کرم کمتر باعث ایجاد جوش می‌شود.

ترکیباتی که باید در فرمول سی‌سی کرمِ متناسب با این نوع پوست به دنبال آن باشید، خاک رس، عصاره‌ی درخت چای و اسید سالیسیلیک است.

تصمیم نهایی؛ بی‌بی کرم، سی‌سی کرم یا کرم‌پودر؟


کرم‌پودر در آرایش برای یکدست کردن رنگ پوست شما استفاده می‌شود که ایده‌آل برای پوشاندن قرمزی و عیوب پوستی است. کرم‌پودر با پوشش‌های کم، متوسط و بالا به شکل‌های مختلف از جمله مایع، پودر فشرده، موس و استیکی و با جلو‌ه‌های نهاییِ متفاوت چون مات، درخشان و مخملی وجود دارد.

در مقایسه با کرم‌های بی‌بی و سی‌سی، کرم‌پودر سنگین‌تر است و پوشش بیشتری دارد. اگر از کرم‌پودراستفاده می کنید باید از ضدآفتاب، مرطوب‌کننده و پرایمر نیز در آرایش خود استفاده کنید. در مقابل، با استفاده از بی‌بی و سی‌سی کرم معمولاً به این محصولات نیازی ندارید.

علاوه بر کرم پودرها دسته‌ای دیگر از محصولات به نام مرطوب‌کننده‌ی رنگی نیز در بازار وجود دارند. این کرم‌ها حاوی رنگدانه‌هایی به رنگ پوست هستند. هدف آنها بیشتر آبرسانی است و پوشش پایین‌تری نسبت به بی‌بی و سی‌سی کرم‌ها دارد. می‌توان گفت این نوع کرم نسخه‌ای ساده‌تر از بی‌بی کرم است و مزایای اضافی‌ای که بی‌بی کرم برای پوست دارد را دارا نیست. همچنین، این نوع مرطوب‌کننده‌ها اغلب به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی، سنگین‌تر از سی‌سی کرم هستند.

در نهایت اگر از طرفداران کرم‌پودر در آرایش خود نیستید یا عجله دارید و میخواهید اصطلاحاً با یک تیر چند نشان بزنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از بی‌بی و یا سی‌سی کرم است. با این حال این نکته را در نظر بگیرید که صرف نظر از اینکه شما چه محصولی را استفاده کنید، نکته‌ی اصلی این است که با نوع پوست خود آشنا باشید و رنگ متناسب با چهره‌یتان را پیدا کنید. بهترین راه برای فهمیدن اینکه از چه رنگی باید استفاده کنید، بررسی رنگ و ته رنگ (تن) پوست است. اگر به اشتباه رنگ روشن‌تری را انتخاب کردید، می‌توانید از کانتور و برانزر استفاده کنید تا رنگی که انتخاب کرده‌اید متعادل‌تر شود و با رنگ پوست شما مطابقت بیشتری داشته باشد.

به یاد داشته باشید که هر رنگ از پوست زیباییِ خود را دارد و این کرم‌ها برای اصلاح رنگ پوست استفاده می‌شود و نه تغییر آن.