راه های مراقبت از پوست در روزهایی که هوا آلوده است

  • زمان مطالعه: ۷ دقیقه
  • نویسنده : مریم برزگر
  • یکشنبه 19 دی 1400
  • 378 بازدید

هوای آلوده چگونه روی پوست اثر منفی می گذارد؟

این حقیقت وجود دارد که افراد ساکن شهر نسبت به افرادی که در حومه شهر زندگی می کنند ،پوستی دهیدراته و کم آب دارند.آلودگی هوا سبب می شود شما مدام احساس کثیفی و سنگینی روی سطح پوستتان داشته باشید.جدا از آن بعضی از مواد شیمیایی متصل به ذرات آلوده ،به لایه های زیرین پوست نفوذ می کنند و با ضعیف کردن لایه های محافظتی سطح پوست، موجب التهابات متعدد می شود.

ذرات آلوده در هوا از منافذ پوست شما کوچکتر هستند و به همین خاطر به راحتی به پوست نفوذ می کنند و باعث مسدود شدن منافذ آن می شود.در صورتی که پوست به مدت طولانی در معرض هوای آلوده قرار گیرد این مساله باعث چین و چروک ،تیرگی و لک شدن پوست میشود.در این شرایط بهترین راه ،ایجاد یک لایه محافظتی با استفاده از ضد آفتاب و البته محصولات مراقبت از پوست است.

ترفند های مراقبت از پوست در آلودگی هوا

آلودگی هوا نه تنها سلامت اعضای داخلی بدن مثل ریه بلکه سلامت پوست را هم در معرض خطر قرار می دهد.پوست شما به خاطر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با مشکلاتی مثل کدری،کم آب شدن ،قرمزی ،التهاب ، آکنه و ... مواجه می شود.ذرات مضر در هوا می تواند تنفس را برای پوست شما دشوار کند.برای مراقبت از پوست در آلودگی هوا باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

در هنگام بیرون رفتن از خانه تا جای ممکن صورت خود را بپوشانید

خصوصا در فصل های سرد سال که آلودگی در هوا کاملا محسوس است تا حد ممکن صورتتان را بپوشانید.برای اولین قدم جهت مراقبت از پوست در آلودگی هوا می توانید از ماسک استفاده کنید تا آسیبی به پوست صورت و ریه های شما وارد نشود.

شستشوی عمیق صورت را جدی بگیرید

شستشوی صورت به صورت منظم و روزانه (روزی دو بار) اهمیت زیادی دارد.سعی کنید صورتتان را از هر گرد و غباری تمیز کنید.برای این کار به یک ژل شستشوی صورت مناسب با پوستتان نیاز دارید.در ضمن پس از شستشو،استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید.

در طول روز آب زیادی بنوشید

نوشیدن آب کافی برای پوست لازم و ضروری است.تاثیر آن در دفع سموم و درخشان شدن پوست قابل رویت است.سعی کنید همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید و در طول روز کم کم آن را بنوشید.فقط به خاطر داشته باشید که در مصرف آب زیاده روی نکنید که احتمال مسمومیت با آب وجود دارد.۸ لیوان آب در طول روز سقف میزان معمول نوشیدن آب است.

از یک سرم آنتی اکسیدان استفاده کنید

محصولات مراقبت از پوست که با آنتی اکسیدان فرموله شده اند ، برای محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد مناسب هستند .رادیکال های آزاد توسط عوامل محیطی مانند آلودگی هوا تولید میشوند. قرار گرفتن در معرض این رادیکال ها در طولانی مدت سبب آسیب به پوست و بروز علایم پیری ، چروک و لکه های تیره می شود.

مرطوب کننده را در روتین خود بگنجانید

پس از شستشو و استفاده از سرم پوستی ،به سراغ مرطوب کننده بروید . سد رطوبتی ،در پوست های معمولی و چرب با قرار گرفتن در معرض آلودگی و اشعه فرابنفش از بین  می رود.در این شرایط پوست چربی زیادی تولید می کند.شما میتوانید با کرم های مرطوب کننده طراوت را به صورت خود برگردانید.

از پوست در برابر آفتاب محافظت کنید

مهم نیست آب و هوای محل زندگی شما چگونه است به هر حال ضدآفتاب را فراموش نکنید.شما باید روزانه طیف وسیعی از کرم ضد آفتاب را مصرف کنید.به علاوه سعی کنید در ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر در معرض نور خورشید قرار نگیرید.اگر به هر دلیلی مجبور به بیرون رفتن در این ساعات بودید ،عینک آفتابی و کلاه لبه دار را فراموش نکنید.

استفاده از ماسک را به روتین پوستی خود اضافه کنید

به محض اینکه به خانه رسیدید ، روتین پوستی را شروع کنید.در نظر داشته باشید که ماسک صورت از مهم ترین مراحل و عناصر این روتین است.ماسک های روشن کننده و پاک کننده زیادی وجود دارند که برای پاکسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرند.ماسک های ورقه ای ،کرمی و ژلی همه آلودگی ها و ناخالصی های روی پوست را از بین می برند و پوست را نرم و مرطوب می کنند.

رژیم غذایی غنی از ویتامین و آنتی اکسیدان را فراموش نکنید

رژیم غذایی و هر آنچه میل می کنید روی پوست شما اثرگذار است.غذاهای غنی از ویتامین های ای و سی و امگا ۳ و بتاکاروتن را در طول روز میل کنید.این غذاها شامل ماهی، تخمه آفتابگردان ،انواع دانه ها و مغز میوه ها مثل بادام،آووکادو،انبه،کیوی،زیتون، زردآلو،هویج ،انگور فرنگی سیاه، کلم بروکلی ،اسفناج، روغن جوانه گندم، روغن فندق ، روغن آفتابگردان، روغن بادام و ... هستند.

تونر یک محصول مراقبتی عالی در روزهای آلودگی

تونر پس از ژل شستشو و قبل از مرطوب کننده استفاده می شود.این محصول منافذ پوستی را به طور کامل تمیز می کند و برای مراقبت از پوست در آلودگی هوا محصولی ضروری است. با تونر می توانید مواد آلوده و آرایشی را که به عمق پوست رفته اند و با ژل شستشو پاک نمی شوند ،به راحتی تمیز کنید.

بخور صورت، قدمی بزرگ در راه سلامت و مراقبت پوست

بخور پوست صورت یک راه ساده و موثر مراقبتی در آلودگی هوا به حساب می آید.پاکسازی عمقی پوست باعث باز شدن منافذ پوست، خارج کردن آلودگی ها و سلول های مرده پوست می شود. در نهایت شما پوستی شفاف و تمیز خواهید داشت که به زیبایی می درخشد. آب رسانی نتیجه دیگر بخور است که به خوبی عوارض ناشی از تردد در هوای آلوده را از بین خواهد برد.

به لایه برداری و اسکراب اهمیت بدهید

لایه برداری در ۲ نوع سطحی و عمقی صورت می گیرد. شما می توانید با استفاده از اسکراب های مناسب نوع پوستتان ، آلودگی هایی را که وارد منافذ پوست شده اند ، پاک کنید . توجه داشته باشید که اسکراب ، دانه هایی دارد که با ماساژ بسیار آرام و روان ، پوست را تمیز و شفاف می کنند. با این کار باکتری و مواد آلوده را به راحتی حذف خواهید کرد.


رفرنس: روژا شاپ