شامپو خشک چیست؟

  • زمان مطالعه: ۳ دقیقه
  • نویسنده : مریم برزگر
  • سه شنبه 23 شهریور 1400
  • 743 بازدید


شامپو خشک پودر یا اسپری است که با پخش شدن روی مو ها، چربی های اضافی و آلودگی ها را جذب می کند. عمده ترین تفاوت این شامپو ها با شامپو های مایع معمولی این است که در استفاده از شامپو نیازی به شستشو و آب کشی مو ها نیست.

در مواقعی که دسترسی به آب و استحمام ندارید، مانند مسافرت یا قطع شدن آب، شامپوی خشک به داد شما می رسد و به طور موقت جلوه ای تمیز و مرتب به موهایتان می بخشد.

پوست سر پر از فولیکول‌ های مو است. این فولیکول‌ ها تنها برای رویش مو نیستند. بلکه ماده‌ ای به‌نام سِبوم هم ترشح می‌ کنند که به چربی طبیعی پوست سر معروف است. سبوم پوست سر را نرم می‌ کند و برای سلامت بافت مو ضروری است.

اما وقتی بر اثر ورزش یا کار های روزانه عرق می‌ کنیم و چربی پوست سر و عرق‌ در بین مو ها می‌ نشیند، نیاز به استحمام داریم. البته که مقداری چربی برای پوست سر و مو ها نیاز است. اما از زمانی حرف می‌ زنیم که مو ها بیش‌ از حد چرب می‌ شوند و ظاهری ناخوشایند پیدا می‌ کنند.

شامپو های خشک با بهره‌ گیری از ترکیبات فعال بر پایه ی الکل یا نشاسته‌ می توانند چربی اضافه و عرق مو ها را بدون نیاز به آب به خودشان بگیرند.

شکل ظاهری شامپو های خشک مانند اسپری های مو است و مخصوص انواع موها تولید می شود؛ شامپو مخصوص مو های تیره، مو های بلوند و روشن و… از این انواع هستند که بر اساس نوع موهایتان می توانید از آن ها استفاده کنید.


استفاده از شامپو خشک بسیار آسان است و کافیست به سادگی مانند یک تافت روی مو ها اسپری شود.

روش استفاده از شامپوی خشک


توجه داشته باشید که شامپو از فاصله ۲۰ سانتی متری و به ریشه مو ها اسپری شود. چرا که استفاده از آن از فاصله خیلی نزدیک باعث می شود که مو ها خیس شده و تاثیر چندانی نداشته باشد.

پس از اسپری کردن شامپو روی ریشه ی مو، چند دقیقه صبر کنید تا شامپو خشک شده و سپس مو ها را شانه بزنید تا اسپری خوب بین مو ها پخش شود. (موهای مجعد را پس از استفاده شامپو ی خشک شانه نزنید. چون با این کار فر های مو، به‌ جای اینکه خوش‌ حالت به نظر برسند، ظاهری خشک و وزدار به خودشان خواهند گرفت.)

بهترین زمان استفاده از شامپو خشک شب ها و قبل از خوابیدن است. در این شرایط شامپو فرصت بیشتری برای زدودن چربی ها از روی پوست سر خواهد داشت.

توجه داشته باشید که شامپو های خشک هرگز جایگزین مناسبی برای شامپو های معمولی نیست و فقط مواقعی که محدودیت زمانی و شستشو دارید، یک بار در هفته از آن استفاده کنید؛ چرا که استفاده بیش از حد از این شامپو باعث خشک شدن و صدمه دیدن موها می شود.

در انتخاب شامپو ی خشک توجه داشته باشید که نوع اسپری معمولا بهتر از انواع پودری است زیرا استفاده از آن ها راحت تر بوده و ریخت و پاش ندارد. اما اگر به بوی اسپری حساسیت دارید، می توانید از شامپو خشک های نوع پودری استفاده کنید.