اس پی اف ضد آفتاب چیست و کدام اس پی اف از همه بهتر است؟

  • زمان مطالعه: ۸ دقیقه
  • نویسنده : مریم برزگر
  • جمعه 26 شهریور 1400
  • 972 بازدید

اس پی اف ضد آفتاب یک فاکتور حفاظتی بسیار گمراه کننده است که اکثر افراد معنای درست و دقیق آن را نمی‌دانند. همین امر منجر به انتخاب ضدآفتاب نامناسب و حتی استفاده غلط از آن می‌شود.

به عنوان مثال اکثر افراد تصورشان بر این است که SPF 100 به طور ۱۰۰% از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند و اصلا نیازی به تمدید ندارد. برخی دیگر فکر می‌کنند که SPF ضدآفتاب همه چیز است و اگر یک ضدآفتاب اس پی اف بالایی داشته باشد، قطعا ضدآفتاب خوبی است!

اگر شما نیز چنین تصورات اشتباهی دارید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید ضد آفتاب این مقاله را مطالعه نمایید تا با معنای اس پی اف کرم ضد آفتاب و تفاوت بین اس پی اف ۳۰، ۵۰، ۷۰ و …  به طور کامل آشنا شوید.

پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.


 

 

تعریف اس پی اف ضد آفتاب به طور ساده و خلاصه:

SPF یا فاکتور حفاظتی ضد آفتاب در واقع نشان دهنده این است که یک ضد آفتاب تا چه اندازه می‌تواند از پوست در برابر آفتاب سوختگی (که اشعه‌های UVB عامل آن هستند) محافظت کند.

به عبارتی دیگر اس پی اف تعیین می‌کند که برای یک پوست دارای ضدآفتاب نسبت به پوستی که هیچ ضدآفتابی روی آن وجود ندارد، چه مدت طول می‌کشد تا در معرض آفتاب شروع به قرمز شدن و سوختن کند.

اجازه دهید با یک مثال ساده این موضوع را برایتان روشن کنیم. فرض کنید که شما بدون هیچ ضدآفتابی در محیط بیرون از خانه در حال قدم زدن هستید و بعد از گذشت ۱ دقیقه پوستتان شروع به قرمز شدن می‌کند.

اکنون شرایطی را تصور کنید که همراه با ضدآفتاب از منزل خارج شده‌اید و پوست شما بعد از ۳۰ دقیقه شروع به قرمز شدن می‌کند. این یعنی ضدآفتابی که استفاده کرده‌اید، دفاع طبیعی پوست شما را در برابر آفتاب، ۳۰ برابر افزایش داده‌است.

پس اس پی اف کرم ضد آفتاب شما ۳۰ می‌باشد به همین سادگی!!

اکنون شاید تصور کنید که ضدآفتاب دارای SPF 100 می‌تواند تا ۱۰۰ دقیقه از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند.

این تصور کاملا غلط است! اکثر ضدآفتاب‌های موجود در بازار حداکثر به مدت دو الی سه ساعت بر روی پوست باقی می‌مانند. شدت نور خورشید و گرمای محیط سبب کاهش اثر ضدآفتاب شده و در این بین عوامل بسیار زیادی وجود دارند که باعث پاک شدن تدریجی ضدآفتاب از روی پوست می‌شوند.

تمامی این عوامل بر روی اس پی اف ضد آفتاب تاثیر گذاشته و فاکتور حفاظتی ضد آفتاب را بعد از گذشت ۲ الی ۴ ساعت از بین می‌برند.

درنتیجه همه ضدآفتاب‌ها با هر میزان SPF بعد از گذشت دو تا سه ساعت نیاز به تمدید دارند.

 

 

اس پی اف چند خوبه؟ بهترین اس پی اف برای ضد آفتاب چند است؟

متاسفانه یک باور غلط و بسیار رایجی که وجود دارد این است که فقط باید از ضدآفتاب‌هایی با SPF بالا استفاده کنیم و SPFهای کم نمی‌توانند به درستی از پوست محافظت کنند.

برای آنکه کاملا توجیه شوید و این باور غلط را کنار بگذارید، تنها کافیست به جدول زیر نگاهی بیاندازید:

 

اس پی اف ضد آفتابمیزان اشعه‌ای که خنثی می‌کند
۱۵۹۳%
۳۰۹۷%
۵۰۹۸%
۱۰۰۹۹%

 

این جدول به طور واضح مشخص می‌کند که SPFهای بالای ۵۰ تفاوت چشمگیری با SPFهای کمتر از ۵۰ ندارند. جالب‌تر آنکه بر خلاف تصور بسیاری از افراد حتی اس پی اف ۱۰۰ نیز نمی‌تواند به طور ۱۰۰% از پوست محافظت کند!

پس هیچ لزومی ندارد که فاکتور حفاظتی ضد آفتاب شما بیش از ۵۰ باشد. طبق نظریه متخصصین پوست، یک ضدآفتاب با SPF 30 برای محافظت از پوست کفایت می‌کند به شرط آنکه:

  • ضدآفتاب به مقدار کافی استفاده شود (۶ بند انگشت برای صورت، گردن، گوش‌ها و دکلته).
  • ضدآفتاب هر دوساعت یک بار و در صورت تعریق یا شنا زودتر از موعد تمدید شود.

SPF 50 نیز برای محافظت از پوست کاملا ایده‌آل بوده و یک SPF معقول برای مصرف روزانه می‌باشد.

توجه: برای افرادی که بیماری‌های پوستی شدیدی مانند سرطان دارند، حتی یک درصد محافظت بیشتر هم حائز اهمیت است. پس برای این افراد ضدآفتابی با اس پی اف ۵۰ یا ۷۰ مناسب‌تر می‌باشد (البته حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید).

 

اس پی اف مناسب تابستان چند است؟

این سوالی است که به اشتباه زیاد پرسیده می‌شود. برای پاسخ به این سوال باید بدانید که اشعه‌های خورشید تابستان و زمستان نمی‌شناسند. بنابراین اس اپی اف ضد آفتاب در زمستان هیچ تفاوتی با تابستان ندارد.

تقریبا ۸۰% از اشعه‌های UV از ابرها عبور می‌کنند! از این رو پوست شما در هوای سرد و ابری نیز به هیچ عنوان از مضرات خورشید در امان نیست.

پس اگر به سلامتی و جوانی‌تان اهمیت می‌دهید، استفاده از ضدآفتاب در همه روزهای سال را جدی بگیرید!

 

 

آیا اس پی اف ضد آفتاب تنها ویژگی حائز اهمیت است؟

مسلما خیر زیرا اس پی اف کرم ضد آفتاب نشان دهنده قدرت حفاظتی ضدآفتاب در برابر اشعه‌های UVB است که عامل آفتاب سوختگی هستند. پس تکلیف پیری زودرس و سرطان پوست چه می‌شود؟

در کنار UVB نوع دیگری از اشعه‌های فرابنفش به نام UVA به سطح زمین می‌رسند. این اشعه‌ها می‌توانند تا عمق پوست نفوذ و صدمات جبران ناپذیری وارد کنند از جمله تخریب کلاژن و الاستین، پیری، لکه‌های تیره و سرطان پوست. 

پس به طور کلی ضدآفتابی مناسب است که قدرت محافظت در برابر هر دو نوع اشعه UV را داشته باشد. چنین ضدآفتابی دارای برچسب طیف اثر گسترده است.

در کنار فاکتور حفاظتی ضد آفتاب و طیف اثر آن، به مقاوم بودنش در برابر آب و تعریق نیز توجه کنید. همچنین ضدآفتاب را متناسب با نوع پوستتان انتخاب نمایید.

 

نتیجه گیری:
  • اس پی اف ضد آفتاب تعیین کننده این است که قدرت یک ضدآفتاب در محافظت از پوست در برابر قرمز شدن و آفتاب سوختگی چقدر می‌باشد.
  • اس پی اف های بالای ۵۰ لزوما قدرت حفاظتی بیشتری نسبت به اس پی اف های ۳۰ یا ۵۰ ندارند.
  • فاکتور حفاظتی ضد آفتاب هر عددی که باشد، باز هم باید ضدآفتاب را هر دو الی سه سه ساعت یک بار تمدید نمایید.
  • اشعه‌های خورشید تابستان و زمستان نمی‌شناسند! پس هیچ تفاوتی بین SPF ضدآفتاب در تابستان و زمستان وجود ندارد.
  • ضدآفتابی مناسب است که طیف اثر گسترده داشته باشد و از پوست در برابر هر دو نوع اشعه‌های فرابنفش یعنی UVA و UVB محافظت کند. پس تنها به عدد اس پی اف کرم ضد آفتاب اکتفا نکنید.

 

و در آخر:

ضدآفتاب به تنهایی برای محافظت از پوست کافی نیست. برای حفاظت بیشتر:

  • عینک آفتابی بزنید و کلاه لبه‌دار بگذارید.
  • در ساعات بین ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر تا حد امکان از خانه خارج نشوید و در صورت خروج، در مکان‌های سربسته بمانید.
  • لباس‌هایی به تن کنید که فاکتور حافظتی در برابر اشعه‌های UV یعنی UPF را داشته باشند.

 

امیدوارم این مقاله برایتان کامل و مفید بوده باشد.

سوالات و نظرات خود را می‌توانید با ما به اشتراک بگذارید.

ممنون که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید.