فاندیشن یا زیرساز آرایش

  • زمان مطالعه: ۲۹ دقیقه
  • نویسنده : مریم برزگر
  • دوشنبه 5 مهر 1400
  • 749 بازدید


فاندیشن چیست

فوندانشن، فاندیشن، فون، فوندیشن (Foundation ) به معنی پایه و اساس است، که در زمینه آرایش به محصولات آرایشی که برای زیر سازی و آماده کردن سطح پوست برای داشتن یک آرایش عالی استفاده می‌شوند فاندیشن Foundation میگویند. فاندیشن‌ها در واقع محصولاتی هستند که قابلیت پوشش دهی بالایی دارند که میتوان آنها را در حالت مایع و کرمی، حالت خشک و پودری، حالت بسیار چرب و لیکویید دسته بندی کرد. فاندیشن‌ باعث می‌شود که پوشش مناسبی بر روی لکه‌ها، جوشها، ماه گرفتگی و هرگونه مشکل پوستی که وجود دارد داشته باشیم، البته استفاده تنها و روزمره از فاندیشن خوب نیست زیرا فاندیشن باعث ایجاد ظاهری گچی و بسیار ترسناک می‌شود.

انواع فاندیشن مناسب پوست

فاندیشن ها متناسب با انواع پوست،مدت زمان، میزان آرایش، شرایط آب و هوایی ساخته شده‌اند که میتوان آنها را بر حسب بافتی که دارند دسته بندی کرد.

انواع مختلف فاندیشن

فاندشن خشک یا پودری (Powder):

فاندیشن خشک یا همان پنکک یا پودر کامپکت ( Compact Powder ) است که بیشتر افراد آن را به اشتباه پنکیک می نامند این محصول فاقد چربی است به همین خاطر مناسب مصرف برای افرادی است که دارای پوستی چرب و براق هستند زیرا علاوه بر پوشش دهی جوش، لکه و… باعث رفع براقی صورت و حالتی یک دست و آماده آرایش را به پوست می‌دهد.،از پنکک ها با قابلیت فاندیشن علاوه بر استفاده در آرایش های سبک برای پایه گریم هم استفاده می‌شود. از فاندیشن های خشک میتوان به کیک میکاپ، آکوا کالر،….. اشاره کرد. البته همه پنکک ها مخصوص پوستهای چرب نیست برخی از آنها حاوی مواد چربی هستند که قابل استفاده پوست چرب اند البته برخی افراد با استفاده از محصولات داری چربی مناسب می‌توانند از پنکک فاقد چربی برای پوست خود هم استفاده کنند.

فاندیشن نیمه جامد یا کرمی (Cream) :

فوندیشن کرمی یا نیمه جامد

فاندیشن مایع یا همان کرم پودر بیشترین مصرف را در دارد. کرم پودر حالت روانی و نیمه چربی دارند و به راحتی در سطح پوست پخش می‌شود و برای اکثر پوست‌ها با شرایط مختلف آب و هوایی قابل استفاده است. از فاندیشن مایع به علت داشتن بافتی نیمه سنگین و پوشش دهی زیاد اغلب برای آرایش های نیمه سنگین و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. از فوندیشن های مایع میتوان به ….. اشاره کرد، البته این دسته از فوندیشن‌ها بسیار متنوع هستند که در این قسمت بصورت تیتروار به آنها اشاره میکنیم: کرم پودر فاندیشن، کرم های مرطوب کننده فاندیشن، کرم ضد آفتاب فوندیشن، بی بی کرم فاندیشن، سی سی کرم فوندیشن، کرم ضد چروک فاندیشن و … که هرکدام از این محصولها متناسب با انواع کاربردها و انواع پوست طراحی شده اند که مناسب مصرف روزانه هستند.

فاندیشن مایع یا لیکویید (Liquid):

فاندیشن لیکویید حالت مایع

یکی دیگر از فوندیشن های محبوب که کاربرد آسانی دارد فوندیشن لیکویید است. این فوندیشن بسیار سبک و رقیق است به همین خاطر موقع مصرف و ایجاد بافتی یک دست نیاز به مهارت و استفاده از ابزار مناسب دارید. از لیکویید ها یا فاندیشن مایع برای گریم حرفه ای استفاده می‌شود و در برای مصرف روزانه مناسب نمی باشند. از لیکوییدها اغلب برای پوستهای چرب و پوست مختلط استفاده می‌شود.

فاندیشن جامد یا استیک (Stick):

فوندیشن استیک

این نوع فوندیشن بسیار چرب است به گونه ای که حالت جامد و مدادی دارد که برای پنهان کردن خطوط نازک صورت، جوش، جای بخیه، تاتو، ماه گرفتگی، لکه های ناشی از بالا رفتن سن و حلقه های کبود زیر چشم در گریم کاربرد زیادی دارند. از فاندیشن استیک بهتر است برای کاور همه صورت خصوصا نواحی که دارای چروک و خطوط زیادی هستند به علت چربی بالا کمتر استفاده شوند. پن استیک محصولی حرفه ای است که قدرت پوشانندگی و ماندگاری آن زیاد است و برای استفاده از آن باید از اسفنج مرطوب استفاده کنید. این نوع فاندیشن اگه متناسب با نوع پوست انتخاب نشود و یا بصورت روزانه مصرف شود موجب خرابی و ایجاد چین و چروک می‌شود.

فاندیشن اسپری (Spray):

انواع اسپری فاندیشن یا زیرساز آرایش

یک نوع دیگر فوندیشن اسپری است که زیاد محبوبیت ندارد و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. فاندیشن اسپری را زمانی که بخواهیم در مدت زمان کم و یا در حجم بسیار زیادی بدن فاندیشن انجام دهیم توصیه می‌شود از این نوع فاندیشن استفاده شود که سریع و بصورت یکنواخت روی سطح پوست بدن اعمال می‌شود. از این نوع فاندیشن بیشتر برای بدن استفاده می‌شود.

حالت های مختلف فاندیشن

حال که با دسته بندی فوندیشن ها آشنا شدید باید به این نکته اشاره کنم که در استفاده از محصولات آرایشی قانون خاصی وجود ندارد و کاربرد آنها به کیفیت برند و مهارت شما در استفاده از وسایل آرایش مربوط می‌شود. این گونه نیست که بگوییم یک محصول فقط مناسب مصرف روزانه است و نمی‌توانید با آن یک گریم سنگین انجام دهید. حتی بری افراد با توجه به فصل های متنوع سال پوستی مختلف دارند و یا اینکه با تغییر سن و شرایط جوی نیاز به مصرف محصولی متفاوت دارند در اینجا فقط عامه مصرف را مد نظر قرار داده ایم.

چگونگی انتخاب رنگ فاندیشن

از آنجایی که فاندیشن‌ها برای انواع پوستها ساخته شده‌اند دارای تناژ رنگی متنوعی هستند به همین دلیل برای استفاده صحیح و رسیدن به نتیجه مطلوب علاوه بر شناخت نوع پوست نیاز دارید که تناژ رنگ مناسب با پوست خود را انتخاب کنید. شما باید قبل از خرید مقداری از محصول را روی سطح پوست خود مصرف کنید و یا اینکه در نزدیکی پوست خود قرار دهید تا بتوانید رنگی را که هم رنگ با پوست بدنتان است را انتخاب و خریداری کنید.

رنگ بندی فاندیشن

بهترین مکان برای تست رنگ فاندیشن قسمت گردن و چانه است. فاندیشن را روی خط چانه امتحان کنید و در نور روز آن را چک کنید، اگر بدون مالیدن رنگ ناپدید شد، رنگ فاندیشن انتخابی عالی است. در واقع رنگ فاندیشن شما باید تا جایی که امکان دارد همرنگ پوست شما باشد به طوری که روی پوست شما ناپیدا باشد و حتی روی پوست سایه نیز نداشته باشد.

انتخاب صحیح رنگ فاندیشن

توجه داشته باشید مناطق دیگر پوست مانند پشت دست و ساعد به علت اختلاف رنگ با پوست صورتتان برای تست مناسب نیستند. در انتخاب رنگ دقت کنید زیرا فوندیشن‌های بسیار روشن صورت را رنگ پریده و حتی مریض نشان می‌دهند، از طرفی فوندیشن‌های بسیار تیره هم صورت را آفتاب سوخته می‌کنند. در انتخاب رنگ فوندیشن دقت کنید زیرا فوندیشن اشتباه باعث می‌شود سن شما بیشتر نشان دهد و از طرفی پوست شما خراب را خراب میکند برای مثال اگه شما پوستی چرب دارید بهتر است از فوندیشن‌های غیر جذبی (مسدودکننده حفره‌ها) استفاده کنید و یا اینکه اگر پوست حساسی دارید، به دنبال محصولاتی با مواد معدنی باشید که بدون رنگ، عطر و مواد نگهدارنده باشند تا پوست شما را تحریک نکند.

روش استفاده از فوندیشن

برای استفاده از کرم‌ها و محصولات آرایشی مختلف روشهایی وجود دارد که با توجه به ترکیبات و خاصیت محصول مصرفی و رعایت اصول به نتیجه بهتری می‌رسید، برای استفاده از فاندیشن و رسیدن به نتیجه مطلوب می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

استفاده از فاندیشن
  • در مرحله اول: در این مرحله هر نوع پوستی که دارید و هر نوع آرایشی که می‌خواهید انجام دهید باید این مرحله را انجام دهید. صورت خود را خیلی خوب بشویید تا تمام آلودگی‌ها از سطح پوست پاک شود و منافذ پوست پذیرای یک آرایش مطلوب باشند.
  • مرحله دوم: بعد از شستن صورت پیشنهاد می‌شود از تونرها برای پاک سازی سطح پوست و رفع آلودگی‌های باقی مانده کنید. با استفاده از این روش سطح پوست بسیار پاک و تمیز می‌شود.
  • مرحله سوم: برخی افراد در این مرحله از ماسک های لایه بردار استفاده می‌کنند تا سلولها و بافت مرده را از سطح پوست پاک کنند. البته این مرحله برای آرایش روزانه توصیه نمی‌شود زیرا لایه برداری زیاد موجب تحریک پوست و بهم ریختن تعادل چربی سطح پوست می‌شود.
  • مرحله چهارم: استفاده از محصولات آبرسان و کرم مرطوب کننده متناسب با نوع پوستتان استفاده کنید تا علاوه بر آبرسانی به سلولهای پوست، مانع از تبخیر رطوبت پوست شوید. از طرفی مصرف مرطوب کننده باعث می‌شوند یک سد محافظتی ایجاد شود و مواد آرایشی وارد منافذ پوست نشوند.
  • مرحله پنجم: برای افرادی که تمایل به داشتن آرایشی برای مدت زمان طولانی هستند باید با توجه به نوع پوستی که دارند در این مرحله از پرایمر متناسب با نیاز پوستی خود استفاده کنید.
انجام فاندیشن صورت
  • مرحله ششم: حال نوبت به استفاده از فاندیشن‌ها است. با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد فوندیشن متناسب با نوع پوست و نیاز خود را روی تمام سطح پوست استفاده کنید. مقدار مناسبی از فوندیشن را در قسمت پیشانی، گونه و چانه بزنید و با انگشت دست یا یک براش ( برس آرایشی) مناسب فاندیشن را بر روی سطح پوست خود از قسمت میانی به اطراف پخش کنید.بعد قسمتی از گردن را هم حتما فاندیشن استفاده کنید تا تفاوت فاحش رنگ صورت و گردن دیده نشود. بعد از پخش کردن فاندیشن با استفاده از یک اسفنج نمناک بافت ایجاد شده را یک دست کنید. برای پوشش بهتر میتوانید مقدار کمی از فاندیشن را در اطراف چشم با ضربات آرامی با انگشت یا یک براش کوچک یا اپلیکاتور مصنوعی بطور یک دست پخش کنید تا تیرگی اطراف چشم مشخص نباشد.
  • مرحله هفتم: در این مرحله می‌توانید از کانسیلرها استفاده کنید البته کانسیلر برای همه لازم نیست بلکه تنها افرادی که زیر چشمهایشان هاله تیره ای وجود دارد و با فاندیشن هم پوشیده نمی‌شوند از کانسیلر استفاده میکنند. اگر لکه های پر رنگ دارید می‌توانید قبل از استفاده ازفاندیشن بصورت لکه گیری کانسیلر را استفاده کنید. در واقع از کانسیلر برای پنهان کردن پف، تیرگی و چروک های ریز دور چشم که توسط فاندیشن پوشیده نشده اند استفاده می کنند و بهتر است رنگ آن یک درجه روشنتر از فاندیشن صورت باشد. این نکته را به خاطر داشته باشید که استفاده هم زمان از کانسلر و فاندیشن مناسب آرایش های سنگین است نه آرایش های روز مره و کوتاه مدت.
  • بعد از استفاده از فاندیشن به سراغ هایلایت کردن و کانتور کردن صورت بروید و آرایش دلخواهتان را انجام دهید زیرا پوستی یک دست و آماده آرایش آماده کرده اید.
  • در انتها برای حفظ آرایش می‌توانید از پودر تثبیت کننده یا فیکساتور استفاده کنید که بافت سبکی دارند و بدون روغن هستند. افرادی که تعریق زیادی دارند، پوست چربی دارند و یا شرایط آب و هوایی آنها به گونه ای است که آرایش سریع از بین می رود.

بایدها و نبایدهای یک فاندیشن خوب

برای اینکه در استفاده از فاندیشن ها به نتیجه خوب و مطلوب برسید باید مواردی را رعایت کنید تا هم به پوست خودتان آسیب نزنید و هم یک زیرسازی آرایش عالی داشته باشید.

باید و نباید های یک فوندیشن خوب
  • مهم‌ترین نکته این است که نوع پوست خود را درست تشخیص بدید و متناسب با نوع پوست و شرایط آب و هوایی خود اقدام به خرید فاندیشن مناسب کنید. بطور مثال افرادی که پوست چرب دارند باید از فاندیشنی که مات و فاقد چربی است استفاده کنند که برق پوست را از بین ببرد.
  • در زمان استفاده از مواد آرایشی مخصوصا فاندیشن ها از مالش دادن و کشیدن مواد آرایشی روی سطح پوست خود داری کنید زیرا باعث ایجاد چروک و خرابی آرایش می‌شود.
  • برای داشتن آرایش یک دست و صحیح از ضربات کوچک و ملایم انگشت برای پخش کردن مواد در سطح پوست استفاده کنید همچنین می‌توانید از برش و اسفنج یا قلم مو بصورت حرفه ای و دقیق تر مواد را در سطح پوست پخش کنید.
  • هرگز پس از استفاده فاندیشن مایع از یک فاندیشن پودری استفاده نکنید. زیرا فاندیشن پودری سنگین و فشرده شده با روغن است و باعث می‌شود ظاهر مصنوعی و بدی به شما بدهد.
  • برای گرفتن چربی و مواد آرایشی اضافه می‌توانید با یک دستمال و حوله یکبار مصرف مرطوب بصورت ضربات آروم و منظم بر روی صورت بزارید و بردارید تا آرایش یک دست و بهتری داشته باشید.
  • اگر از فاندیشن مایع استفاده می‌کنید حتما قبل از هر بار مصرف آن را خوب تکان دهید تا بافت و رنگ محصول یک دست شود.

مزایای استفاده از فاندیشن

استفاده از فاندیشن دارای مزایای زیادی است که اگر درست انتخاب شود و اصول کاربرد آن رعایت شود از این مزایا بهره مند میشوید که در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم.

  • فاندیشن به شما کمک می کند که کک و مک های صورت را بپوشانید و بافت صورت یک رنگی داشته باشید.
  • برای مواقعی که به یک مهمانی دعوت شده‌اید و در سطح پوست جوش‌هایی دارد که دوره درمانشان هنوز طی نشده است با فاندیشن ها می‌توانید آنها را مخفی کنید.
  • از فاندیشن برای رفع چروکهای ریز پوست استفاده می‌شود تا دیده نشوند و جوانتر به نظر برسید.
  • برای انجام یک گریم سنگین نیاز به یک زیر سازی عالی است که در اینجا از فاندیشن ها استفاده می‌شود تا شاهد یک گریم و مکاپ عالی باشیم.
فوندیشن جوش صورت

معایب استفاده از فاندیشن

  • مصرف فاندیشن ها به صورت روزانه امری اشتباه تلقی شده و در مصرف هر نوع محصول آرایشی رعایت سلامت پوست اولویت اصلی محسوب می شود.
  • اگر مناسب با نوع پوست از فاندیشن مناسب استفاده نکنید موجب پیری و از بین رفتن طراوت و شادابی پوست می‌شوید.