تفاوت آبرسان و مرطوب کننده

  • زمان مطالعه: ۷ دقیقه
  • نویسنده : مریم برزگر
  • شنبه 20 شهریور 1400
  • 501 بازدید


آیا آب به تنهایی برای تامین رطوبت مورد نیاز پوست کافیست؟ 


فراموش نکنید، آب به تنهایی نمی‌تواند رطوبت پوست را حفظ کند. احتمالا شما هم متوجه شده‌اید زمانی‌که از حمام خارج می‌شوید، آب باقیمانده روی بدن شما تبخیر می‌شود و به همراه آن چربی طبیعی پوست شما هم از بین می‌رود. 

در حقیقت، هرچه بیشتر پوست‌تان را بدون استفاده از مرطوب کننده و یا کرم آبرسان پوست بشویید، پوست شما بیشتر به خشکی می‌گراید. 


مواد مرطوب کننده 


مرطوب کننده ها موادی با پایه روغن هستند که مواد پوشاننده (occlusive) مانند وازلین و روغن های معدنی و همچنین امولینت‌ هایی چون استرها و روغن های گیاهی در برمی‌گیرند. این مواد روی پوست لایه‌ای را تشکیل می‌دهند که مانع از خارج شدن آب می‌شود. آنها همچنین در کاهش خشکی پوست و افزایش لطافت آن نقش مهمی دارند. 


مواد آبرسان 


آبرسان ها موادی تحت عنوان humectants (هموکتانت یا جاذب الرطوبه) همانند گلیسیرین و اسید هیالورونیک هستند که آب را از هوا یا پوست شما جذب می‌کنند و بر روی پوست نگاه می‌دارند. 

خواندن مواد تشکیل دهنده محصولات و تشخیص این مواد بسیار اهمیت دارد، چراکه، مکانیسم عمل متفاوتی دارند. بنابراین، نمونه‌ای را که شما انتخاب می‌کنید می‌تواند پوست شما را سالم‌تر کند یا اینکه سلامت پوست شما را به خطر بیاندازد. 

درست است که هدف نهایی هیدراته کردن (آبرسانی) پوست است، اما انتخاب بهترین ماده رطوبت رسان کاملا به نوع پوست شما بستگی دارد.


یکی از عوملی که باعث نرمی و لطافت پوست شما می شود رساندن رطوبت کافی به پوست می باشد، که اغلب به اشتباه، کارکرد آن‌ را با آبرسان پوست یکسان می دانند. اما آبرسان پوست تفاوت بسیار عمده ای با مرطوب نگه داشتن پوست دارد و برای هر کدام محصولات جداگانه ای در نظر گرفته شده است و بهتر است که قبل از خرید این نوع محصولات کارایی آن ها را بدانید و با توجه به نیاز خود آنها را تهیه کنید. اگر به دنبال راهکار شناخت تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده برای درمان خشکی پوست هستید این مطلب را دنبال کنید. 


تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده 


کرم مرطوب‌کننده محصولی است که همه ما با آن از کودکی آشناییم. کرم سفید رنگ و چربی که ظاهری بین مایع و جامد دارد. اما آیا این کرم قابلیت آبرسانی به پوست را هم دارد؟ 

در جواب باید بگوییم: خیر. 

کرم مرطوب‌کننده خاصیت کاملا متفاوتی از آبرسان پوست دارد. اگر پوست شما به هر دلیلی کم آب باشد، مرطوب کننده توانایی بهبود این پوست را ندارد. یا بالعکس آبرسان به تنهایی توانایی درمان خشکی پوست را ندارد. 

برای روشن‌تر شدن تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده به تعریف هر یک از این محصولات به صورت جداگانه می‌پردازیم. اگر علائمی خاص در پوست دیدیم، مثلا پوست پوست شدن، لکه های خشکی روی پوست یا ایجاد جوش و باز تر شدن منافذ پوست، از کجا بدانیم که آبرسان استفاده کنیم یا مرطوب کننده؟ 

برای پاسخ به این سوالات در بخش های بعدی قصد داریم که تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده را برای شما توضیح دهیم و بهترین محصولات در این حوزه را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید. 


کرم آبرسان پوست چیست؟ 


کم آبی پوست مشکلی است که معمولا افراد به آن دچار می‌شوند و دلیل آن کاهش هیدراتور های پوست می‌باشد، وظیفه هیدراتورها آبرسانی به پوست می‌باشد. کرم‌های آبرسان با تامین آب برای لایه شاخی پوست (لایه اپیدرم) این خشکی را که ناشی از کاهش هیدراتور ها است جبران می‌کند و با تامین رطوبت لازم پوست، از خشکی جلوگیری می‌کند، کرم‌های آبرسان پوست حاوی روان کننده هستند و مانع از بین رفتن رطوبت و آب پوست می‌شوند . 

با توجه به جدول زیر می توانید ترکیباتی که حاوی مواد آبرسان هستند را بشناسید و با دانستن تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده، هنگام خرید به این موارد دقت کنید: 

ترکیبات حاوی مواد آبرسان 

اسید هیالورونیک گلیسیرین آلوئه ورا عسل موسین حلزون اسید لاکتیک و اسید سیتریک سدیم لاکتاتاوره 

محصولاتی که حاوی ترکیبات فوق هستند در درمان کم آبی پوست بسیار موثر واقع می گردند. 

کرم مرطوب کننده چیست؟ 

وظیفه اصلی کرم‌های مرطوب کننده ایجاد یک لایه مراقبتی بر روی پوست می‌باشد که مانع تبخیر رطوبت لایه بیرونی پوست شده و از بین رفتن آب و رطوبت پوست جلوگیری می‌کند، پوست به طور طبیعی توانایی تولید چربی و روغن دارد که با این کار باعث می‌شود از خشکی پوست جلوگیری کند. با استفاده از کرم های مرطوب کننده شما می توانید تولید چربی در پوست را بیشتر کنید تا پوست شما به تعادل در حفظ رطوبت برسد. در نهایت با این کارها می توانید به درمان خشکی پوست خود بپردازید.

با توجه به جدول زیر می توانید ترکیباتی که حاوی مواد مرطوب کننده هستند را بشناسید و با دانستن تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده، در هنگام خرید به این موارد دقت کنید: 

ترکیبات حاوی مواد مرطوب کننده 

روغن دانه های گیاهی مثل شادهدانه، بادام، نارگیل روغن شی باتر روغن های گیاهی مثل جوجوبا، رز هیپ (گل نسترن)، روغن درخت چای،اسکوآلن روغن معدنی لانولین موم عسل 

اسید استئاریک 

  

محصولاتی که حاوی ترکیبات فوق هستند در درمان خشکی پوست بسیار موثر واقع می گردند. 

آبرسان یا مرطوب کننده؟ 

با این حال استفاده از کرم های مرطوب کننده و آبرسان به حالت پوستی شما هم نیز بستگی دارد، وظیفه این دو کرم به دست آوردن رطوبت و نرمی پوست می باشد، این کرم ها مکمل یکدیگر هم محسوب می شوند و توانایی استفاده از هردوی آن ها وجود دارد. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید زمان استفاده از آن‌ها باید با یکدیگر متفاوت باشد، بدین معنا که ابتدا باید از کرم های آبرسان استفاده کرده و برای حفظ رطوبت و ماندگاری آن از کرم مرطوب کننده به عنوان محافظ استفاده کنید. 

از دیگر موارد تفاوت کرم آبرسان و مرطوب ‌کننده می‌توان به ترکیبات آنها اشاره کرد. کرم آبرسان حاوی مقدار بسیار زیادی اسید هیالورونیک، گلیسیرین، اسید اوره و … می‌باشد اما در ترکیبات مرطوب کننده‌ها از انواع روغن مانند نارگیل، زیتون، جوجوبا و شی باتر استفاده شده است که باعث نرمی  و لطافت پوست می‌شوند.